lördag 7 november 2020

Ofrivillig tidig morgon


Gomorrhår kompis! Vaknade med ett ryck strax efter fyra när det murrade till i min telefon. Tänkte genast att det var en förfrågan från Vetlanda Kommuns Bemanningsenhet om extra tjänstgöring i Hemtjänsten vilket gjorde mig omedelbart klarvaken. Men så förhöll det sig inte och jag vet ärligt talat inte vad det var som min telefon ville påminna mig om. Jag hittade intet.

 

Men hur som helst så blev jag klarvaken. Hundarna likaså. Så vi gick ned i köket, på med reflexvästar och blinkhalsband på tikarna och så fick de gå ut och morgonkissa i mörkret. Under tiden tog jag fram katt och hundmat för att vara beredd att servera frukost.

 

När jag hade kissat hundar och gubbe, nä skämtar bara, han – gubben - sover som bäst, tog jag mig an dagens middag och brynte en stek som ska få stå här och puttra hela dagen. Inte alla som steker en skinkstek vid femsnåret en lördagsmorgon, men det gjorde jag hur som helst.

 

Nu får den stå på spisen och försiktigt puttra hela dagen. Och på så vis ger dessa dofter mig, som visserligen ledig från Hemtjänsten går in i min andra yrkesroll som lektörsläsare av en annan författares bokmanus, lite tröst och hopp med sina dofter av vitlök, rödvin, kryddor, löften om en skön och välsmakande eftermiddag här i huset.

 

Med denna tidiga morgonbild och dessa rader vill jag önska dig en väldigt fin lördag!

Puss å Kram,

Mickan & Co

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar