torsdag 9 januari 2020

När jag ändå....

Jag har mer och mer blivit medveten om matens värde. Försöker att ta tillvara på all mat och laga mat av de råvaror vi har. Det blir som en liten sport liksom att tänka smart när det gäller matlagningen.

Nu gillar jag ju att laga mat, för att inte säga att jag älskar att laga mat!

Tänkte bara exemplifiera med hur en dag kan se ut när det gäller matlagning hos mig.

När jag ändå hade kokt potatis över sedan helgens kålpudding som jag lagat på älgfärs gjorde jag en bondomelett med kokt potatis, purjolök och slog över en äggstanning på egna gjord på ägg från gården.

När jag ändå tog upp älgfärs till kålpuddingen tog jag undan lite färs och gjorde en köttfärssås med röda linser, rivna morötter, lök, chilisås och tomatkross.

När jag ändå gjorde en köttfärssås gjorde jag mycket så det räckte till mer än middagen den kvällen.

När jag ändå var i farten och för att inte Husfar skulle få samma matlåda två dagar i följd, tog jag upp två kycklingfiléer. Skar två av dem på längden, brynte dem och lindade dem sedan i bacon.

När jag ändå tog upp kyckling tog jag en extra som jag skar i tärningar och lät koka i buljong. Dem har jag sedan och toppar grönsaks- och nudelsoppor med som jag lagar då och då under arbetsdagarna.

När jag ändå skulle värma upp ugnen till kycklingen gjorde jag hasselbackare som bakades samtidigt.

När jag ändå hade ugnen varm så tog jag fram köttfärssåsen och gjorde en lasagne.

När jag ändå gjorde en ostsås kokade jag lite blomkål och la ostsås över som jag satte i ugnen när den ändå var värm.

När maten var lagad och ugnen var varm satte jag in lasagnen. Lagom till den var klar var morgondagens lunchlådor lagade och klara.



Så avslutade vi med att förhoppningsfulla skrapa en trisslott - men resultatet var tyvärr lika nedslående som vanligt...




2 kommentarer:

  1. Oj va duktig du är när du är igång och lagar mat. Jag som tyckte att jag var duktig när jag lagade potatisplättar av potatismos som blivit över häromdagen. Visst känns det bra att ta till vara all mat.
    Kram från Sivan

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är det så! Det blir liksom som lite sport att klara sig och att använda allt och nyttja ugn och annat när det ändå är igång. Gott med potatisplättar Sivan! Kram1

    SvaraRadera