fredag 24 maj 2019

GLAD KULTURPRISTAGARE

Ibland ramlar överaskningar och godsaker ned från ingenstans och plötsligt blir man alldeles omtumlad!

Det hände mig igår. På morgonen satt jag med ångest i magen och förberedde en föreläsning jag skulle hålla lite senare på dagen. Det var min första föreläsning sedan förra vintern!!!!

Jag klädde mig somrigt för dagen, shorts och en grön topp med blommiga sneakers.



Plötsligt ringer det mitt i mina föreberedelser. Det var Vetlanda-Posten som ville komma ut och göra ett reportage om att Vetlanda Kommuns Kulturnämnd kvällen innan fattat beslutet att jag var mottagare av det hedersamma Årets Kulturprisstagare! Först då drog jag mig till minnes att jag fått ett sms mitt i natten av Kulturchefen med beskedet - men i ångesten och nervositeten inför föreläsningen hade jag förskjutit nattens mess.

Snacka om att bli överraskad när Vetlanda-Posten ringde. De ville komma på studs så jag behöll mina sommarkläder på och tyckte inte det fanns någon anledning (eller tid heller för den delen) att byta kläder.

Innan tidningens Evelina Mörnefält Ek kom hit ringde det igen. Nu var det Kulturchefen Stewe Jonsson som ringde och skulle muntligen framföra nämndens beslut och dess motivering.

"Mickan Thor är fotograf, journalist och författare. Hon gläder alla och en var med sitt mustiga språk och färgstarka bilder. Hon arbetar främst med texter och motiv där djur och natur står i fokus. Mickan Thor uppmärksammas under Nationaldagsfirandet i Forngården och uppvaktas med ett belopp om 10 000 kronor."

Vetlanda-Posten kom men jag hade nästan svårt att sätta ord på vad jag kände. Det var ju liksom knappt en timme sedan beskedet kom. Men Evelina är duktig och förstående så hon fick till en fin text - och fina bilder. Trots att jag var förvirrad.







Fattar ni hur oerhört glad, tacksam, överraskad, hedrad, stolt, förvirrad, ödmjuk men framför allt jättejättejätteglad jag är???!!!

Jag har ännu inte riktigt förstått detta!

Så hedrad och glad att mina texter och bilder kan glädja och betyda något för någon annan?

Det har varit tuffa perioder också sedan jag sa upp mig och satsade på författandet och fotograferandet, inte alls någon dans på rosor.

Med det här priset kan jag ändå känna typ att: Hårt arbete lönar sig!



Det var en glad Mickan som föreläste hos SPF-seniorerna i Sävsjö. De var också de första som fick veta den glada nyheten, inte ens min familj visste ju, allt hade gått så fort. Jag fick spontaapplåder och många kom fram och kramade och gratulerade. Kärlek!

TACK ALLA ALLA ALLA som tror och trott på mig och som på olika sätt deltar i min glädje över det här priset.

Jag vill nästan ta er alla i famn, i en stor glädjefamn, och viska; Tack fina du, till var och en av er som delar min glädje.

VARMT TACK också till Dig Evelina för fin text och fantastiska lantliga bilder. Du kan du!

Ps. Måste berätta en rolig sak. Vi prenumererar numera inte på papperstidningen utan läser tidningen digitalt. Döm av min förvåning när plötsligt papperstidningen låg i lådan. Tack du rara omtänksamma tidningsutkörare som gjorde den fina gesten att bjuda mig på tidningen där Evelinas fina reportage var med. Visst var det gulligt gjort? Och mitt hjärta gjorde ännu ett glädjeskutt, oklart för vilken gång i ordningen. Ds.


Er glada Mickan - Kulturpristagare 2019

3 kommentarer:

  1. Ett STORT GRATTIS! Så himla roligt! Det har jag ju alltid sagt att dina texter och bilder är så bra. Många kramar från Sivan

    SvaraRadera
  2. Grattis! Det är du väl värd.

    SvaraRadera
  3. Förstår DU nu hur duktig DU är!!!!
    Stort GRATTIS och KRAM får du nu från
    mej och lycka till i fortsättningen oxå!!
    Monica.

    SvaraRadera