måndag 12 november 2018

Späckad bog - söndagsmiddag

När det är riktigt tungt och grått ute tycker jag om att laga mat. Gärna långkok.

För någon vecka sedan var det väldigt bra pris på framdelskött, den bit som brukar kallas picnicbog, och jag investerade i två rejäla bitar.

Den ena gjorde jag grytbitar av och gjorde en stor mustig höstgryta som även  räckte till middag för Lowisa med familj dagen efter.

Den andra angrep jag igår i syfte att späcka den med vitlök och katrinplommon. Först brynde jag steken lätt så jag fick en yta runt om. Den fick svalna och därefter tog jag en vass smalbladig kniv och gjorde djupa fickor i vilka halverade plommon och halverade vitlöksklyftor stoppades ned.





Medan jag höll på låg den i många hem underskattade lergrytan i blöt. Fram med lite lök, morötter, buljong, vin och kryddor. Så bäddade jag gott åt härligheten och sedan in i ugnen på låg värme i några timmar.



Lergrytan är inte bara fantastisk att laga mat i - den är vacker också!


Inspirerad av sonen gjorde jag Chrashed Potatoes. Kokade fast ekologisk potatis med skalen på. Lät dem svalna lite. Tryckte sedan sönder dem lite lätt, över med lite olja och flingsalt samt några korn grovmalen svartpeppar. In i ugnen med detta också.




Under tiden picklade jag rödlök som är ett gott till många rätter. Även till vitlöks och plommonspäckad picnicbog.






Vi hann också med en kopp glögg ute på höstverandan bland katter, mossa och troll medan middagen lagade sig i ugnen och vinet värmde sig på vedspiskanten.



En god söndagsmiddag blev det...






2 kommentarer:

  1. Ja visst är lergrytan bra, jag använder min ofta. Jag har haft den i över 30 år! Köttet blir alltid så gott, mört och saftigt när man lagar mat i den. Det är kanske dags att jag köper en ny snart? Hur länge håller den utan att spricka? Kram Sivan

    SvaraRadera
  2. Jag är faktiskt inne på min andra. Den första lyckades jag "förstöra" genom att tillaga fisk i den. Efter det smakade ALLTING fisk - fast det inte var fisk... Var rädd om din gryta Sivan. KRam om dig!

    SvaraRadera