måndag 2 maj 2016

Tro Hopp o Kärlek

Morgonstund har guld i mund, heter det ju. 

Jag vill instämma i denna gamla devis. Jag älskar morgnarna. När dagen ligger bjuden som en juvel i en kupad hand.



Denna morgonstund, den första måndagen i maj månad, erbjuder allt man kan önska.

Försommarblå himmel, vårystra fåglar som ihärdigt sjunger, otålig växtkraft i träd och mylla och en Lyckopöl som ligger alldeles stilla som om den ruvar på hemligheter som bara dammen själv vet.  

Runt Lyckopölen står de som gula små utropstecken i grönskan. Liljorna. Speglar sig oblygt i dammens blanka yta.

Jag står barfota i det nattkalla gräset med morgontidningen i min hand och nyvakna hundar som gör sin sedvanliga morgoninventering av gården. 

Jag är alldeles stilla och betraktar, närmast andäktigt, allt detta vackra som erbjuds.

Den kringgärdande skönheten.

En välsignad härlighet som famnar mig.

Jag ser.
Jag doftar.
Jag känner.
Jag smakar.
Jag hör.
Jag lever - och är så oändligt glad och tacksam för det!

Unna dig några ögonblicksstunder av betraktelse du också, i verkligheten eller en inre bakom slutna ögon.

Så hör ni, kom nu, låt oss möta denna nya dag med Tro Hopp och Kärlek!

Puss o Kram,
Mickan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar