fredag 28 maj 2010

Ränksmideri på hög nivå...



Minns ni hur jag i vintras kämpade min mina småhöns? Hur vi hade MBL förhandlingar då de gick i gemensam äggstrejk. Och hur vi träffade en överenskommelse att de skulle få ruva på fem ägg i den stora djupa blomkrukan. Men sen skulle resten värpas i den lägre krukan och därmed ingå i sterbhusets försörjning, tillika förbrukning, av ägg.

Men de har lurat mig. Ögontjänare är vad de är! De inte bara luras, de ljuger också!

Det gick bra i några dagar, de låg snällt på sina fem ägg medan de värpte på för glatta livet i den andra krukan vilka den godtrogna husmodern vördsamt plockade under långa haranger tacksägelser.

Eftersom de verkade hålla löftet litade jag på dem alltmer och lyfte inte längre med samma intensitet på de, i den djupa krukan, ruvande hönsen. Men så en dag gjorde jag det. Och vad fann jag? Inte mindre än 22 ägg!!!!!!!

Det kallar jag RÄNKSMIDERI och RACKARSPEL på hög nivå!!!

Nu kläcks här kycklingar i mängd. I boxen med de många cochinhönsen har jag arrangerat en mindre bur med en lampa över. Dit har jag lyft över ett tjugotal små och en av de tre ruvande räviga hönorna. Hon får således agera mamma till samtliga.

Men, ränksmideriet till trots, måste husmor konstatera att de är rätt söta, eller hur?


2 kommentarer:

  1. Åhhhh, va sööööta! Du har så fina djur!

    SvaraRadera
  2. Jo men visst är de fina Eva! Jag får bara ödmjukt böja mig i glädje och tacksamhet över att dessa trevliga individer finns i min närhet. Annars är det mest getingar, mal och andra kryp som söker sig dit... Till min närhet alltså... Har du förresten några småttingar i djurbeståndet i år?

    SvaraRadera