måndag 26 november 2018

Husmorssöndag


Det är så skönt att bryta av allt datorjobb med att jobba praktiskt. Igår söndag jobbade jag ett par timmar tidigt på morgonen. Sedan pysslade jag i köket och försökte göra lite adventsfint. Ombonat.


Husfar har jobbat ute hela helgen, han har röjt uppe på en av betesvallarna. Så jag har varit Husmor och hållit karln med "medda" på klassiskt bonnmanér klockan ett. Söndagsmeddan bestod av rotmos och köttkorv. 

Korven lät jag sjuda med en stund i grytan där jag kokade en skinka. Det var rätt fullt i grytan en stund. Husfar fick en rejäl "medda" med rotmos, korv, senap och en pilsner. Det var han väl värd! Och matlådor blev det också. 

Sedan satte jag en deg till grahamsfrallor. Bröden fick jäsa i närheten av vedspisen som jag eldade i hela dagen. 

Till kvällen lagade jag en asiatisk kycklingsoppa med nudlar. Och - givetvis - grahamsfrallor till det. 

I skrivande stund har jag just förberett en rätt jag inte tillagat innan. En fläsklägg som jag ska ugnsbaka tillsammans med lök, morötter, paprika, vitlök, kryddor och några klickar smör. Tänkte ha stekt vitkål till. 

En fin vecka önskar jag dig! 








Nu är skinkan griljerad. Det blir pålägg till Husars jobbarmackor i veckan.


Asiatisk kycklingsoppa

Provar ett nytt sätt att laga fläsklägg. Ugnsbaka den och servera med vitkål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar