lördag 8 juli 2017

BORTSKÄNKES

Hade hoppats att det var deras sista arbetsdag igår. Att de gått på semester från och med i morse.

Gudarna ska veta att de är värda en semester. Som de jobbat och legat i. De måste vara helt utmattade!

Jag hade fel. Jag hoppades fel.

För denna lördags gryning var precis som alla övriga gryningar numera.

Att just som den första lilla antydan till dagsljus uppdagas bak horisonten, ja börjar de.

Skrika.

Inte melodiskt men metodiskt. Inte ljuvligt men ljudligt. Inte härligt men förfärligt.

De skriker förbluffande tidssäkert som stod de och tittade på ett pendlande tidtagarur. De korta intervaller tystnad som råder mellan skriken är inte längre än ekot just hinner lägga sig.

Jag känner inte bara sympati utan även stark samhörighet med dem som, visserligen i väsentligt med obskyra sammanhang, utsatts för ljudmässiga tortyrliknande metoder i syfte att bryta ned psyke och livslust.

Själv utsätts jag för detta varje natt. Varje gryning. Varje morgon. Tortyren varar från tretiden till sjutiden.

Platserna från vilket det hela utgår, varierar. Kan vara västerifrån, norrifrån, österifrån – sällan i söder.

Jag har tänkt kalla in facket. Unionen eller Transport.

Transport kunde upplysa dem om lagen om KOV, Kör- & Vilotiderna.

Eller om lagen om Dygnsvila. Att planera och lägga upp arbetet så att de får sin dygnsvila. Eller åtminstone min dygnsvila.

Men de fortsätter enträget.

Skrika.

Högt och genomträngande.

Inte melodiskt men metodiskt. Inte ljuvligt men ljudligt. Inte härligt men förfärligt.

Hade hoppats att det var deras sista arbetsdag igår. Att de gått på semester från och med i morse.
Gudarna ska veta att de är värda en semester. Som de jobbat och legat i. De måste vara helt utmattade!

Jag hade fel. Jag hoppades fel.

ANNONS:

Tranor bortskänkes mot hämtning på plats… 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar