lördag 18 juni 2016

Kors o Tvärs

Ja, jag vet att det var Värmland och Dalarna i förra inlägget.

Men det är roligt att vara lite kors och tvärs i inläggen så idag bjuder jag er att fatta min hand och vandra bredvid med mig en liten stund i ljuvliga Visby!





Det är nästan något magiskt som kringgärdar Gotland.

Något spännande, säreget och nästan litet hemlighetsfullt vilar över ön som ju ruvar på en lång och rafflande historia.

Under några dagar i slutet av den sköna majmånaden hade jag förmånen att vistas på den fagra ön i samband med att Folkrörelserådet Hela Sverige ska leva höll Landsbygdsriksdag i Visby. Jag representerade (mycket stolt) de småländska landsbygderna.

Bodde ljuvligt underbart i gamla anrika hotell Solhem som ligger högt, högt beläget vilket gav mitt rum en utsikt som vore den specialdesignad just för mig.



Från mina två spröjsade fönster såg jag väldiga ekar och blommande kastanjer som växte i en kraftigt sluttande och fantastisk lummig grön oas av högt oslaget gräs med hundkex och timotej som närmast omfamnar Solhem.

Omfamningens luftrum fylldes av blixtsnabba svalor, en och annan mer saktfärdig fiskmås och några skygga kajor som tog skydd bland lövverken med ständigt iakttagande ögon.

Höjde jag blicken ovan de väldiga vårdträden såg jag det gåtfulla havet och kunde följa dess vattenlinje ut till en oändlig horisont.

Förutom i de stunder då Destination Gotlands färja dök upp i gluggen mellan träden med sin klarröda skorsten, då hon slog back en bit från sin kajplats för att strax därefter byta riktning medan hon vred fören styrbords och stävar bort från ön.

Den lummiga grönskan och så havet, det är allt jag ser, inga hus, inga vägar och inget som skvallrar om att jag faktiskt befinner mig i en stad.

Jag, som inte alls trivs i stadsmiljöer, är så himla tacksam för att jag bor just här i det ljusa luftiga harmoniska rummet med två spröjsade generösa fönster på hotell Solhem.

Kom min vän, kom och dela mina vyer och mina ögons upplevelser - både i dagsljus och i solnedgång!

Puss & Kram
Mickan


























2 kommentarer:

  1. Ja visst är Gotland fint. Det är även ön Ösel som tillhör Estland. Ösel påminner om Gotland. Där är det så lugnt och vackert. Jag är där varje sommar. Du har kanske varit där?
    Siv

    SvaraRadera
  2. Siv! Det har jag aldrig så tack för tipset!!!!

    SvaraRadera