måndag 20 juli 2015

Sommarbukett










Ljuvlig barfotapromenad ned över häradsvägen, slår in på skogsstigen upp mot Gubbalyckorna och Fällelyckan.

Dikesrenarna dignar av de mest ljuvliga sommarblomster.

Här och var lyser smultron som gäckande ler mot mig. Vädjar och ber om att få fylla min gom med sommar och göra mina läppar röda.

Några trastar bjäbbar och tjafsar i Bläsens hage och inte alltför högt ovan oss snurrar tranparet och uppger då och då sina karaktäristiska skrin.

Katten Spöket, Esaias Tegnér och Randis springer mjukt kring mina bara ben och geten Miss Filling stannar med jämna mellanrum och äter glupskt av dikesrenarnas överdåd.

Hundarna Alice, Alfons och Blenda strosar lojt med, väntar tålmodigt när matmor allt som oftast stannar för att plocka några blomster.

En spillkråka ger plötsligt upp sitt ödesmättade vittljudande rop som skvallrar om annalkande regn.

Jag går långsamt, liksom strosar fram. Vill att själen ska komma ifatt efter flera månader av hårt arbete utan paus.

Plockar en blomma här och en där - och min sommarbukett blev så här. Tänkte nu höra med er vilka blommor ni ser i buketten, titta noga för det är många olika!

Vilka blommor kan du se i buketten?



Blomsterkyss, Eder Lanttant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar