fredag 19 oktober 2012

Vinnare - och förlorare...



Denna rackliga Blommehöna (brunspräckliga i mitten) har snuvat mig flera gånger på sina ägg i sommar.

Första gången hittade jag tolv ägg liggandes mitt i ett jättestånd höstflox. Nästa gång hittade jag nio ägg under klematisen vid farstubron.

Varje gång jag tagit äggen har hon blängt som tusan, gnällt och utgjutit (an)klagande läten över förnärmelsen i några dagar. Ända hon kommit på ett nytt ställe där hon kan lura mig på sina ägg..

Och si - till slut lyckades hon.

Häromdagen hörde jag hur det pep som tusan, trodde först att det var ivriga småfåglar men vid en närmare granskning bland funkiabestånden vid husknuten visade sig sagda höna stå villrådig intill ett uppspekat jordrede i vilket det låg sju kläckta ägg.

Men bara en kyckling levde, de andra sexhade dukat under för köld, väta och hunger.

Så Blommehönan både vann och förlorade.

Och går nu i fähuset med en enda liten kyckling, som emellertid piper som vore där ett dussin...


5 kommentarer:

  1. Vi har oxå en ensam kyckling, en dvärgkochin är det vi har här, mamma höna la sig surt under hönshuset och ruvade enträget tills en liten gudomligt söt varelse uppenbarade sig...naturens under...Ha en go helg! kramisar från oss i sydväst!

    SvaraRadera
  2. Du har nog den mest envisa hönan i småland, sicken kämpaglöd. Synd att utdelningen ble lite knaper för'na.

    SvaraRadera
  3. åhh sikken liten snofsing;) <3 eftersom denna var den enda som överlevde, så är det nog något speciellt med honom, förutom att han är förskräckligt söt då<3

    SvaraRadera
  4. Hej! Ja, de är roliga de där hönsen. En av våra Gammelsvenska dvärghönor försvann under försommaren, och vi trodde hon blivit tagen av ngt rovdjur. Men efter ca 3 veckor kom hon fram under uthuset med sina 10 små kycklingar. Vi har även hittat en del ägg ute i grästuvor mm nu under hösten. //Urban

    SvaraRadera
  5. Trägen vinner...Vi hönor kan ju vara ganska "envetna". Kram på dig

    SvaraRadera