måndag 22 augusti 2011

Rönnbär...


När hösten börjar göra sig gällande får jag lov att tillstå att det inte direkt får mig att slå klackarna i taket...

När höstvardagen tagit vid och man suckar och vacklar vid tanken av vad som ligger framför en...

De långa dagarna borta från gården. Mörkret som obarmhärtigt kommer och naggar litet i kanten av dagsljuset.

Vintern som lurar en bit fram. Vad kommer den att innebära i år? Åberopar man Bondepraktikan och ser till antalet rönnbär så blir det ju snö i mängder. För oj vad rönnbär det är! Träden fullkomligt bågnar inunder de många röda klasarna.

Nä, hörni, så här ska vi inte börja dagen och veckan!

Men vad jag vill säga är att när sådana här ovälkomna känslor kryper på en, in under huden och tar själ och sinnelag i besittning, då är det FANTASTISKT att plötsligt få ett gulligt vykort i postlådan!

Det fick jag häromdagen. "Kusin" Karin hade sänt mig ett och i vykortets skrivfält hade hon skrivit:

Hej Kusin, hittade ett kort här som jag tycker passar så bra in in dej - Kramelikram!

Och vad var det på kortet, undrar du förstås? Det var en fin liten bild och en tillhörande ännu finare lyrik:

TACK FÖR ATT DU FINNS

Jag är så tacksam för
att jag fått möta dig
För du är speciell
och värdefull för mig

Det som gör dig unik
finns i ditt sätt att vara
din styrka och ditt mod
och allt som du kan klara

Den kärlek som du ger
i omtanken och andra
ger lärdom om hur vi
ska vara mot varandra

Du är en sån person
man lätt kan hålla kär.
Så tack för att du finns
just sådan som du är.

Fint va? Låt oss inspireras och fylla vår dag och vecka med goda varma tankar, om tillvaron, framtiden (ja, till och med hösten) och om varandra...

God morgon!!!

Hm.... Men det är rackans va rönnbär det är, undrar just hur vintern blir, det blir nog himla jobbigt, mörkt, halt, kallt, trist, snörikt, ledsamt, eländigt och - Va? Vadå stopp?

Är jag där nu igen?

Men visst ÄR mycket rönnbär - och i Bondepraktikan står det att... Va? Ska jag hålla tyst? Okej då.

Men ändå, visst är det gott om rönnbär o det betyder i regel att...

Aj!

Jaja. Jag ska va tyst.

Morr...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar