fredag 24 juli 2020

Fullt ös o många intryck

Igår torsdag hade jag full dag minst sagt. Många händelser och intryck som skulle få plats att bearbetas i hjärna och hjärta. Jag lyckades inte hinna med den bearbetningen av intryck igår på grund av att det var fullt ös från tidig morgon till sen kväll. 

Väldigt tidig revelj eftersom jag började jobba klockan sju på det boende för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där jag får hoppa in då och då när de behöver mig. 

Efter en intensiv, intressant och givande arbetsdag på boendet stack jag in på en liten närbutik som maler köttet medan man tittar på och köpte ett kilo färs. 

Körde hem och började fräsa färsen, hacka lök och vitlök, skiva röd, grön och gul paprika, riva morötter, hacka chili och gjorde en stor sats röra med tillsats av ajvar relish, krossade tomater, chilisås och massa goda kryddor. Vred ned plattan på lägsta värme och lämnade den underbart doftande grytan där medan jag gick och pudrade näsan. 

Exakt en timme efter att jag kom hem från jobbet hade jag gjort klart den maffiga färs- och grönsaksröran och jag/vi var redo för nästa äventyr. 

Så vi lastade bilen med presenter och gåvor och gav oss iväg på nästa äventyr. Nu väntade ett 12-årskalas med hela La Familia. 12-åringen Freddie skulle givetvis firas på sin sista födelsedag innan tonåren börjar. 

Han fick bland annat en jättestor badbalja som man kan ställa på badrumsgolvet och använda som badkar. Ett mycket bättre alternativ än som då han hävde ur all tvätt ur tvättkorgen, fyllde den med vatten och blötte ned hela golvet - och tvättkläderna - i sin längtan att få bada...

(Och vad mycket kul man kan ha med en jättestor kartong....) 

Först badade, givetvis, Freddie. Sedan Gottfrid. Sedan Ines. Sedan Lowisa (efter att gästerna lämnat kalaset förstås) och alla var superglada över presenten. Nu väntar vi bara på att Jocke ska bada... 

Efter att vi kom hem från kalaset var det dags att göra ostsås och börja montera lasagner. Sex stycken blev det. Sedan var jag såååå trött och klockan började närma sig elva. 

Jag borstade tanden och la mig. Sov gott i - tre timmar... 

Så sedan två i natt har jag varit vaken med fullt ös. Har haft ännu en intensiv och intressant dag på jobbet - men nu är jag en smula spak, det ska tillstås... 

Bjuder er på några ögonblicksbilder från gårdagens fest - och lasagnetillverkning :-) 























Puss o Kram på er alla! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar