söndag 23 april 2017

Vardagslycka. Var dags lycka.

Flaggstångens blågula korsvimpel hänger sorgset rakt ned. Trycker sig tätt, tätt intill stången som om den klamrar sig fast. Synen gör mig glad då det ju indikerat att vinden, som obeveklig och nyckfull farit fram över nejden ganska hänsynslöst den senare tiden, äntligen mojnat.

Vindpinade blomstänglar och knoppar blinkar yrvaket och klentroget, undrar om de kan vakna ur dvalan de försatt sig i då våren plötsligt vände och blev kall och ogästvänlig med hårda vindar och både snö och hagel på ovälkommet besök.   

Lyckopölen ligger alldeles, alldeles bland och de djärvaste påskliljorna speglar sig narcissiskt i den spegelblanka ytan så som narcisser ju plägar göra.  Starar och björktrastar går i solskenet intill dammen och letar föda i det nymornade gräset som ännu blänker här och var av bortdunstande nattfrost.

Granngårdens kalvar råmar hungrigt men tystnar när frukostmjölken serveras. En skogsmaskin i bruk hörs vagt nedåt Bjurvikshållet. Talgoxen är lika ivrig som vanligt och sjunger oförtrutet sin vårdrill, ti-ty, ti-ty, ti-ty från gårdens träd och buskage. Svaren låter inte vänta på sig. De når mig vagare från Ängen och Lövängens alar och askar.

Solen har smekt trädens grova stamma och nakna grenverk gyllengula. De står som fulländade konstverk och statyer mot en fantastiskt vackert blå försommarhimmel, denna ultimata förening utgör den mest magnifika konsthall som går att uppbringa på denna jord.

Jag känner andäktighet inför allt detta stora. Allt detta lilla. Att jag får uppleva och ta del av detta. Att jag kan uppskatta och se det stora i det lilla. Att jag kan uppskatta det lilla i det stora.

Det är var dags lycka det. Vardagslycka. Och livet blir så mycket bättre, så mycket rikare, så mycket mer fulländat när man ser, känner, smakar, hör och doftar livets gåvor här och nu. Just här och nu. Mitt i livet. Där vi är nu. Där jag är. Där du är.

Vardagslycka. Var dags lycka. Se den. Känn den. Lev den.


Gomorrhår! 

2 kommentarer:

  1. Du kan verkligen beskriva naturen med ord! Jag är också glad över att jag uppskattar vardagslyckan!
    Kram
    Sivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sååå underskattat - det här med var dags lycka... Tack för att du uppskattar den med mig Sivan!

      Radera