fredag 3 juni 2016

"Riktiga" brev!




Sitter och dricker grönt the ur min favoritmugg. Det är ganska tyst omkring mig. Men ändå inte. Svalor och tornseglare fyller gårdens luftrum med ett vinande svischande ljud då de lika skickligt som blixtsnabbt manövrerar mellan träd och byggnader. 

Humlor och bin landar och lyfter med brummande surrande ljud från en blomma till en annan i sin jakt på nektar. Tupparnas ihärdiga morgongalande genljuder gång på gång över nejden. Det porlar vackert från trädgårdens vattenarrangemang, ett rogivande, närmast meditativt ljud. 

Det hörs små knarrande ljud från kattungarna när de diar med sina ihärdigt trampande små tassar runt spenen för att få fram än mer mjölk. Mödrarna spinner mer jämt på en lägre frekvens, mer dovt, där de ligger, till synes njutande, med slutna ögon och ger mat till alla småttingarna. 

Teet i min kopp heter ”Vårkänslor” och är ett grönt te smaksatt med blåbär, kvitten, jordgubb och youghurtarom. På paketets framsida står visdomsordet: ”Njut av Livet – det går inte i repris”. Så sant. Så riktigt. Så klokt och så logiskt. Men ibland ändå så svårt. 

När krav, måsten, stress, deadlines och åtaganden hukar sig över oss så är det så lätt att gå igång och gå upp på högvarv. Och då är det så lätt till att man glömmer att njuta. Glömmer att stanna upp. Glömmer att låta andningen bli lugn. Låta själen komma fatt. 

Men så ett tu tre finner vi tillfällena. Stunderna. Ögonblicken. För ro. Åtminstone för inre ro. Det är den man så väl behöver. Igår fick jag en så fin stund. Vacker. Jag blev alldeles varm inombords när jag fick ett stort och omsorgsfullt textat kuvert med vackra frimärken. 

I brevet fann jag inte bara ett fem sidor långt fantastiskt innehållsrikt brev utan även denna förpackning te som nu förgyller min morgonstund. Brevet likaså. Tack du fantastiska brevskrivare, du generösa, godhjärtade och omtänksamma Britt-Marie – jag uppskattar detta sååååå mycket ska du veta! 

Att få ”riktiga” brev och vykort hem till gårdens postlåda är bland det bästa och finaste jag vet! Jag ÄLSKAR att få brev och vykort! Det är bland de finaste gåvor, finaste gester jag vet! Blir lika glad var gång det händer. 

Tack ni många underbara vänner som sänder hälsningar och brev med glada uppmuntrande tillrop och varma ord. Ni ska veta att ni verkligen gör en Lanttant glad och får henne att flina brett o lyckligt! 

Nu har jag fått min morgonstund i ro, en stund som jag vinnlägger mig om att få var morgon för att vara mer beredd att möta dagen med alla dess sysslor och gärningar. Idag hoppas jag kunna slutföra ett större projekt som har varit både svårt och krångligt och som verkligen frestat såväl min hjärna som mitt humör. 

Önskar er alla en helt fabulöst underbar JUNIFREDAG!!! 

Puss&Kram!
MIckan o MIssarna
(avser missarna i substantivform - inte verbet. I alla fall inte denna gång... Fniss...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar