onsdag 12 februari 2014

Morgonnöt & Morgongröt

Tänk! Idag VAKNADE jag till fåglars läten! Vaknade! Fast det inte ens var ljust ute så kunde ett par sprickfärdiga talgoxar inte hålla sig utan började tjattra från sina dolda nattgömlsen. Men tjöta skulle de, trots att de inte vågade flyga ut i den mjölkgrå gryningen.

En idog spillkråka upplät gång på gång sina gäckande och smått ödesmättade läten uppifrån Lövängen.

Plötsligt kunde jag urskilja ett vagt men noterbart tutande, registrerade omedelbart vad det var så jag flög upp, nåja, vältrade mig över sängkanten i alla fall, tog mig fram till fönstret och hann precis se två sångsvanar komma flygandes just ovan trädtopparna.

Lycka! Det var vad jag förnam! Lycka!

Vare sig jag ville eller inte så ordnade sig ansiktet i ett enda stort fånigt leende och hjärtat tog ett par glädjeskutt i bröstet.

När jag tassat ned och tog första titten ut mot fåglarnas Snacks-Bar såg jag dagens första och sannolikt hungrigaste fågel. En nötväcka hade redan pillat ut en nöt att starta dagen med.

Även jag startade min dag men bytte väckans morgonnöt mot husmors morgongröt....

Önskar er en fortsatt härlig dag!!!

Er Mickan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar